Šiandien Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) sukvietė Susisiekimo ministerijos, Regitros ir vairavimo mokyklų atstovus diskusijai. Joje dalyvavome ir mes, Vairavimo mokytojų gildijos nariai. Diskusija virė apie planuojamus vairuotojų rengimo tvarkos Aprašo pakeitimus. Oficialiai teigiama, kad šie pokyčiai turėtų mažinti biurokratinę naštą ir suteikti daugiau laisvės tiek mokykloms, tiek būsimiems vairuotojams. Tačiau diskusijos metu tapo akivaizdu – klausimų ir abejonių dėl numatomų sprendimų yra daugiau nei atsakymų.

Diskusija buvo itin karšta, kurios metu buvo iškelti klausimai: kas išvis yra mokymas ir ar naujasis tvarkos aprašas nenustumia į šalį viešojo intereso: saugumo, mokinių intereso gauti kokybiškas vairavimo mokymo paslaugas bei vairavimo mokytojų ir instruktorių intereso turėti užtikrintas socialines garantijas bei sąlygas realiam tobulėjimui. Buvo iškelti ir šios srities verslo skaidrumo užtikrinimo klausimai: pastebime pavojus, kad rengiami pakeitimai šiame versle mažins skaidrumą.

Vairavimo mokytojų gildijos atstovai tiesiai paklausė LTSA, kokią atsakomybę ši institucija prisiims, priėmus šiuos siūlomus pakeitimus. Svarstėme, ar tikrai racionalu leisti steigti vairavimo mokyklas be administracinių patalpų, be komunikaciją lengvinančių ir skaidrumą užtikrinančių interneto svetainių, be specialių, reikalavimus atitinkančių, transporto priemonių ir kt.Viena daugiausiai ginčų sukėlusių temų – siūlymas leisti mokyti vairuoti automobiliais be papildomų pedalų. Dauguma dalyvių sutiko, kad tai keltų realią grėsmę mokinių ir kitų eismo dalyvių saugumui. Tuo pat metu išdiskutuota ir vieningai pritarta, jog praktinio mokymo aikštelės yra naudingos, tačiau jų turinys ir įrengimas turėtų atitikti realius mokymo tikslus ir paskirtį.

Daug diskusijų sukėlė ir klausimas, kaip vertinti instruktorių kompetenciją. Buvo akcentuota, kad profesionalumo negalima sieti vien su mokinių egzamino išlaikymo procentais. Regitros atstovas pažymėjo, kad instruktoriaus kompetencija turėtų būti vertinama kompleksiškai – atsižvelgiant į jo darbo rezultatus per ilgesnį laikotarpį, o ne tik į atskiras statistikas. Tuo pat metu iškeltas vienas iš realių siūlymų – leisti instruktoriams dalyvauti egzaminuose kartu su mokiniu, taip būtų galima objektyviau įvertinti mokymo procesą ir tuo pačiu kelti instruktoriaus kompetencijas.Šios temos neatsitiktinai sulaukė daug emocijų – praėjusiais metais B kategorijos egzaminą iš pirmo karto išlaikė vos 28 % mokinių. Tai vienas žemiausių rodiklių per pastaruosius metus. Todėl buvo keliamas klausimas, ar parametras – išlaikymas praktikos egzamino iš pirmo karto, vertinant tiek mokymo kokybę, tiek instruktoriaus darbą su mokiniu bei egzaminuotojo kompetencijas yra korektiškas.

Vieningo ir pagrįsto atsakymo, kuo remtis vertinant tokius dalykus, nebuvo rasta.Vairavimo mokytojų bendruomenė pabrėžia – kaip ir visoje švietimo sistemoje, svarbiausia yra ne biurokratijos ir formalumų mažinimas, o mokymo kokybės užtikrinimas.

Tik gerai paruoštas, atsakingas ir saugiai vairuoti gebantis vairuotojas gali tapti tikru eismo saugumo garantu.Mūsų keliuose kasmet žūsta šimtai žmonių. Kiekviena gyvybė svarbi – tai kodėl svarbiausią sprendimą, kas sės prie vairo, paliekame likimo valiai? Ir tai ne politika. Tai – mūsų vaikų, šeimų ir visų eismo dalyvių saugumas. Negalime leisti, kad „laisvė rinkai“ pavirstų chaosu kelyje.