Apsaugos įrangos naudojimas ir sėkmės istorijos Europoje

2023 m. Europos Sąjungoje eismo įvykiuose žuvo 20 400 žmonių. Nors tai yra 10 % mažiau nei 2019 m., mažėjimo tempas sulėtėjo – palyginti su 2022 m., sumažėjimas siekia vos 1 %. Tai toli gražu neatitinka reikalingo 4,5 % metinio sumažėjimo, kad iki 2030 m. būtų pasiektas ES tikslas perpus sumažinti eismo įvykių aukų skaičių.

Eismo dalyvių saugumas yra svarbi ES priimtos saugios sistemos požiūrio dalis. Tarp įvairių priemonių kelių eismo saugumui didinti labai svarbus vaidmuo tenka apsaugos įrangos kūrimui. Šalmai, saugos diržai ir vaikų saugos sistemos – tai pavyzdžiai apsaugos priemonių, kurių veiksmingumas buvo plačiai įrodytas.

Šios priemonės laikomos pasyviomis arba antrinėmis saugos priemonėmis, nes jos nepadeda išvengti avarijų, tačiau gali užkirsti kelią mirčiai ar sunkiems sužalojimams. Nepaisant jų veiksmingumo, šių priemonių naudojimas (ypač tinkamas) nėra plačiai paplitęs visose šalyse.

Didinant apsaugos priemonių naudojimą ir užtikrinant tinkamą jų taikymą, galima reikšmingai prisidėti prie saugesnių kelių Europoje kūrimo.

ES chartija: didesnis dėmesys saugos priemonių naudojimui

Atsižvelgiant į dabartines tendencijas, artimiausiais mėnesiais Europos chartija skirs daugiau dėmesio apsaugos priemonių naudojimui, ypatingai akcentuodama, kaip kelių eismo saugumo kampanijos gali padėti šviesti visuomenę, gerinti priemonių naudojimą ir, svarbiausia, išgelbėti gyvybes.

2023 m. gruodžio 4 d., trečiadienį, surengėme internetinį renginį, kuriame dalyviai galėjo susipažinti su naujausiomis įžvalgomis apie apsaugos priemones ir inovatyvias kampanijas iš visos Europos, kurios daro realią įtaką. Vaizdo įrašą žiūrėkite čia:

Be to, šiuo metu ERSC kuria vaizdo įrašą – atvejo analizę ir išteklius, kurie padės ERSC nariams organizuoti efektyvias ir veiksmingas kelių eismo saugumo kampanijas.

Šiame straipsnyje analizuojame naujausią statistiką iš visos Europos apie šalmų bei saugos diržų ir vaikų saugos sistemų naudojimą – tai dvi plačiausiai naudojamos apsaugos priemonės. Taip pat dalinamės sėkmės istorijomis, kurios, tikimės, įkvėps jus imtis veiksmų.

Šalmų naudojimas

Šalmai dviratininkams ir motociklininkams yra itin svarbūs, nes apsaugo nuo galvos traumų ir smegenų sužalojimų.

  • Važiuojant dviračiu šalmo naudojimas sumažina rimtų galvos traumų riziką 60 %, o mirtinų galvos traumų – net 71 %.
  • Važiuojant motociklu kokybiškas šalmas, anot PSO, sumažina mirties riziką daugiau nei šešis kartus, o smegenų traumos tikimybę – iki 74 %.

Nors motociklų šalmai yra privalomi visose ES šalyse, dviračių šalmai privalomi tik keliose valstybėse ir dažniausiai tik vaikams.

Šalmo naudojimo dažnumas Europoje skiriasi:

  • Motociklų šalmai naudojami nuo 79 % Graikijoje iki 100 % Latvijoje.
  • Dviračių šalmai – nuo 18 % Latvijoje iki 81 % Maltoje (žr. 1 pav.).

Šių priemonių naudojimo skatinimas yra labai svarbus, siekiant sumažinti eismo įvykių aukų ir sunkių sužalojimų skaičių.

Kodėl žmonės nenaudoja šalmų ir kaip didinti jų naudojimą?

Nepaisant įrodytos šalmų naudos, yra įvairių priežasčių, kodėl žmonės jų nesinaudoja.

Dažniausios priežastys, kodėl nenaudojami šalmai:

  • Komforto trūkumas arba abejonės dėl jų naudingumo, ypač važiuojant nedideliu greičiu ir naudojant dviratį.
  • Kaina, kuri kai kuriems žmonėms gali atrodyti per didelė.
  • Netinkamas naudojimas, pvz., šalmas nėra tinkamai užsegtas, visai neužsegtas ar neteisingai pritaikytas galvai. Toks naudojimas žymiai sumažina šalmo apsauginį efektyvumą.

Nors asmeninių mobilumo priemonių, įskaitant dviračius, populiarumas auga, šalmų naudojimo srityje dar yra daug ką tobulinti.


Šalmų privalomumas ar savanoriškas skatinimas?

Vienas būdas skatinti šalmų naudojimą – padaryti juos privalomais. Remiantis moksliniais tyrimais, privalomi šalmai galėtų sumažinti galvos traumų skaičių 20 % ir daugiau nei perpus sumažinti sunkių galvos traumų dažnumą (iki 55 %) tarp dviratininkų. Tačiau šis metodas dažnai susilaukia daug diskusijų.

Alternatyvus požiūris – skatinti šalmų naudojimą savanoriškai per:

  • Kelių eismo saugumo švietimą.
  • Kampanijas, skirtas keisti elgesį ir informuoti apie šalmų svarbą.
  • Priemones, kurios padarytų šalmus patrauklesnius ir prieinamesnius.

Šią savanoriško skatinimo strategiją taiko tokios šalys kaip Danija, kur šalmų naudojimas miestuose išaugo nuo 6 % 2004 m. iki 50 % 2022 m.


Šalmų populiarumo didinimas: Danijos pavyzdys

Danijoje šalmų populiarumas ypač išaugo 2015–2019 m., tačiau pastaraisiais metais šis augimas sustojo. Atsižvelgdama į tai, 2021 m. Danijos Kelių saugumo taryba pradėjo kampaniją „Šalmas visada buvo gera idėja“.

Kampanijoje naudojami vikingų, dėvinčių šalmus, įvaizdžiai. Pasitelkiant humorą ir ironiją, norima pabrėžti, kad net viduramžiais vikingai neneigė šalmų svarbos, nors ir galėjo turėti tokių pretekstų kaip „jis sugadins mano šukuoseną“.

Pagrindinė šios kampanijos žinia: pasiteisinimai, kodėl nenaudojame šalmų, tampa nepriimtini, kai įvertiname kritimo ir galvos smūgio pasekmes.


Toks kūrybiškas požiūris į šalmų svarbos skatinimą gali padėti ne tik didinti jų naudojimą, bet ir gerinti kelių eismo saugumą plačiąja prasme.

Saugos diržai ir vaikų saugos sistemos

Trijų taškų saugos diržai, sukurti 1950-aisiais, perėjo per daugybę patobulinimų, įskaitant atkabinamus diržus ir ankstyvojo įtempimo sistemas. Be to, saugos diržo efektyvumas padidėja, kai jis derinamas su dviem kitomis pasyviomis apsaugos sistemomis – oro pagalvėmis ir galvos atlošais. Tačiau, kadangi šie diržai netiko mažų vaikų dydžiui, buvo sukurta specifinė vaikų saugos sistemos. Šių prietaisų modeliai skiriasi pagal vaiko svorį ir ūgį. Norint, kad vaiko saugos sistema būtų efektyvi, ji turi būti tvirtinama prie transporto priemonės, naudojant arba saugos diržą, arba specialų tvirtinimo sistemą.

Saugos diržai ir vaikų saugos sistemos lieka vienomis iš efektyviausių apsaugos priemonių eismo įvykiuose tiek vairuotojams, tiek pasažieriams.


Penki pagrindiniai saugos diržų naudojimo privalumai:

  1. Sumažina susidūrimo su transporto priemonės vidumi riziką arba sumažina sužeidimų sunkumą, jei toks susidūrimas įvyksta.
  2. Užtikrina, kad, įvykus nelaimei, tvirčiausios kūno dalys sugertų smūgio jėgą.
  3. Užkerta kelią išstumtiems keleiviams iš transporto priemonės, kai įvyksta susidūrimas.
  4. Apsaugo keleivius nuo sužalojimų tarpusavyje – nesegantys diržų keleiviai gali tapti „projektoriais“ ir sužeisti kitus keleivius.

Kaip teisingai naudoti saugos diržą:

  • Diržas turi pereiti per petį ir krūtinę su minimalia įtempimo laisve.
  • Apatinė diržo dalis turi pereiti per dubens kaulus.
  • Galvos atlošas turi būti toje pačioje aukštyje, kaip ir galvos viršus.

Netinkamas saugos diržų ir vaikų saugos sistemų naudojimas gali sumažinti arba visiškai panaikinti jų saugos efektyvumą. Vaikų saugos sistemos dažnai naudojamos neteisingai dėl komforto priežasčių arba sunkumų suprantant, kaip jas įrengti automobilyje ir/arba kaip teisingai įdėti vaiką į sistemą. Kartais sistema gali būti nepritaikyta vaiko ūgiui ar svoriui.

Svarbu: Teisingas saugos priemonių naudojimas – būtina sąlyga, siekiant maksimalaus saugumo keliuose.

Saugos diržų ir vaikų saugos sistemų efektyvumas visuomenės sveikatai

Saugos diržų ir vaikų saugos sistemų efektyvumas buvo plačiai dokumentuotas. Teisingas šių priemonių naudojimas:

  • Sumažina mirties ir sužeidimo riziką apie 60 % vairuotojams ir 44 % užpakalinių sėdynių keleiviams.
  • Teisingas vaikų saugos sistemos naudojimas sumažina žūties ar sužeidimo riziką apie 55–60 % palyginus su vaikais, kurie nesisega diržų.

ES teisės aktai dėl saugos diržų ir vaikų saugos sistemų

Pagal Europos reglamentus, saugos diržų naudojimas visuose transporto priemonėse ir visuose sėdynėse, taip pat pritaikytų vaikų saugos sistemų naudojimas yra privalomas visose ES valstybėse narėse.

Neseniai atliktas Europos tyrimas parodė, kad saugos diržų naudojimas priekinėse sėdynėse yra plačiai įprastas Europos šalyse, nors pastebimos tam tikros skirtumai (nuo 70,6 % Graikijoje iki 99,0 % Vokietijoje). Tačiau užpakalinėse sėdynėse saugos diržų naudojimas yra mažiau paplitęs, svyruojant nuo 24,2 % Bulgarijoje iki 96,1 % Vokietijoje (žr. 2 pav.).

Šie duomenys rodo, kad nors dauguma vairuotojų ir keleivių prisisega diržus priekinėse sėdynėse, būtina toliau skatinti saugos diržų naudojimą ir užpakalinėse sėdynėse bei užtikrinti vaikų saugumą teisingai naudojant vaikų saugos sistemas.

Vaikų saugos sistemų naudojimo skirtumai ES

Naujausi duomenys apie vaikų saugos sistemas atskleidžia didelius skirtumus tarp ES šalių ir rodo, kad, nepaisant stebėjimų ir patikrinimų automobiliuose, vis dar yra didelis tobulėjimo potencialas (žr. 3 pav.).

Tai rodo, kad vaikų saugos sistemos naudojimas nėra visiškai optimalus ir kad būtina daugiau dėmesio skirti šių sistemų įrengimo teisingumui bei naudojimui, siekiant užtikrinti vaikų saugumą keliaujant. Kad būtų pasiekti geresni rezultatai, svarbu diegti papildomas švietimo ir informavimo kampanijas, taip pat užtikrinti griežtesnį šių priemonių taikymą visuose ES regionuose.

Praktinis saugos diržų ir vaikų saugos sistemų naudojimo didinimas

2021 metais Bulgarijoje vaikų saugos sistemų svarba automobiliuose dar nebuvo visiškai pripažinta tiek institucijų, tiek visuomenės. Atsižvelgiant į tai, „Kids on Board“ fondas sukūrė švietimo kampaniją, siekiančią skatinti šių saugos priemonių naudojimą automobiliuose. Pagrindinė tikslinė grupė buvo tėvai (vaikų iki 12 metų amžiaus) arba būsimi tėvai. Tačiau kampanija buvo nukreipta ir į institucijas bei organizacijas, dirbančias su vaikų saugumu transporto priemonėse (įskaitant profesionalus, tokius kaip medicinos darbuotojai, darželio darbuotojai ir kt.), bei į visuomenę. Fondas įgyvendino kelias veiklas, įskaitant:

  • Sukūrė internetinę platformą (www.kidsonboard.bg), kurioje pateikiama prieinama, patikima ir išsami informacija (straipsniai ir vaizdo įrašai) apie vaikų saugumą automobilyje.
  • Siūlė asmenines konsultacijas, padedančias tėvams pasirinkti tinkamiausią saugos sistemą ir teisingai ją įrengti bei naudoti.
  • Dalyvavo Bulgarijos didžiausiame tėvų forume („BG-Mamma“), atsakydami į klausimus apie vaikų saugumą automobiliuose ir skatindami svarbą naudoti saugos sistemas.
  • Organizuota švietimo sesijų ir praktinių mokymų tėvams.
  • Taip pat buvo siūlomi mokymai įmonėms jų darbuotojams.

Šio fondo veikla padeda ne tik didinti žinias ir keisti požiūrį bei elgesį tarp tėvų, bet ir šias žinias skleidžia plačiau, apimant visą šeimą ir bendruomenę.


Išvados

Saugos įrangos naudojimas vis dar turi didelį augimo potencialą, ir mes labai džiaugiamės galėdami sutelkti dėmesį į šį klausimą artimiausiais mėnesiais Europos kelių saugumo chartijoje. Artėjantis internetinis seminaras bus puiki proga suburti ekspertus, kurie praneš apie situaciją Europos šalyse, pasidalins geriausiomis praktikomis ir sėkmės istorijomis, kurios turėjo teigiamą poveikį saugos įrangos naudojimui. Užsiregistruokite į seminarą čia: https://road-safety-charter.ec.europa.eu/content/european-road-safety-c…

Skatiname visus savo narius imtis veiksmų, kad skatintų saugos įrangos naudojimą, dalintųsi savo patirtimi ir teiktų geriausias praktikas.