Kaip vykdyti efektyvias kelių eismo saugumo kampanijas
Kelių eismo saugumo kampanijos yra svarbus įrankis siekiant sumažinti avarijų skaičių ir skatinti eismo dalyvius elgtis saugiau. Jos papildo kitas priemones, tokias kaip įstatymų leidyba, teisės aktų vykdymas, švietimas, vairuotojų mokymas ir techninės naujovės.
Šios kampanijos siekia didinti informuotumą ir skatinti ilgalaikius savanoriškus elgesio pokyčius. Informuodamos, įtikindamos ir motyvuodamos žmones pergalvoti savo elgesį kelyje, jos prisideda prie bendro eismo saugumo gerinimo.
Pagrindiniai kelių eismo saugumo kampanijų tikslai
Eismo saugumo kampanijos paprastai siekia šių tikslų:
- Informuoti visuomenę apie naujus įstatymus ar jų pakeitimus (pvz., 2018 m. kampanija Prancūzijoje apie greičio ribojimą iki 80 km/h).
- Didinti informuotumą apie rizikas ir prevencines priemones (pvz., 2016 m. padangų saugumo kampanija Airijoje).
- Keisti socialines normas, ypač susijusias su pavojingu vairavimu, pvz., alkoholio vartojimu (pvz., nuo 1996 m. kasmet organizuojama „Bob“ kampanija Belgijoje).
- Skatinti saugesnį vairavimą ir mažinti rizikingą elgesį, pvz., greičio viršijimą (pvz., 2024 m. „THINK! Speeding“ kampanija JK).
- Mažinti avarijų dažnumą ir sunkumą skatinant ilgalaikius elgesio pokyčius (pvz., 1982 m. įkurta „Youthsafe“ programa Australijoje).
Sėkmingos kelių eismo saugumo kampanijos žingsniai
Kad informacinė kampanija pasiektų savo tikslus, ji turi ne tik pasiekti tikslinę auditoriją, bet ir užtikrinti, kad jos žinutės būtų suprastos ir įgyvendintos. Tyrimai rodo, kad efektyviausios kelių eismo saugumo kampanijos remiasi šešių žingsnių procesu:
- Problemos ir tikslinės grupės nustatymas – analizuojami esami duomenys arba atliekami nauji tyrimai, siekiant aiškiai suprasti problemą ir jos poveikį visuomenei.
- Kampanijos dizaino kūrimas – kuriama strategija, nustatomos pagrindinės žinutės, tonas, komunikacijos kanalai ir įgyvendinimo logistika.
- Išankstinis testavimas – prieš paleidžiant kampaniją tikrinama, ar jos žinutės tinkamai perteikia norimą informaciją.
- Kampanijos vykdymas – užtikrinama, kad ji pasiektų kuo didesnę auditoriją.
- Rezultatų vertinimas – analizuojama, ar pasiekti užsibrėžti tikslai ir kaip efektyviai išnaudotas biudžetas.
- Galutinės ataskaitos sudarymas – aprašoma kampanijos eiga, rezultatai ir įžvalgos, kurios gali būti naudingos ateities iniciatyvoms.

Kaip įvertinti kelių eismo saugumo kampanijų efektyvumą?
Nustatyti, kiek konkreti kampanija prisidėjo prie kelių eismo saugumo gerinimo, yra sudėtinga užduotis. Tai lemia įvairūs veiksniai, tokie kaip skirtingi kampanijų tipai, riboti vertinimo duomenys ir kitų saugumo priemonių (pvz., didesnės kontrolės ar griežtesnių bausmių) poveikis.
Tačiau tyrimai rodo, kad kelių eismo saugumo kampanijos yra susijusios su maždaug 5–10 % sumažėjusiu avarijų skaičiumi. Jų efektyvumas priklauso nuo kelių pagrindinių veiksnių:
- Moksliniais tyrimais pagrįsta komunikacija
- Pranešimų pritaikymas konkrečiam socialiniam ir kultūriniam kontekstui
- Tikslinga auditorijos segmentacija
- Aiškus, patikimas ir įtikinamas turinys
Didžiausias poveikis pasiekiamas tada, kai kampanijos yra derinamos su kitomis priemonėmis, tokiomis kaip teisės aktų vykdymas, švietimo programos ar sustiprintos policijos patikros.
Daugiau informacijos apie efektyvių kampanijų kūrimą rasite šiame ERSC vykusio vebinaro vaizdo įraše:
Tekstas parengtas ERSC.
Tapkite nariais, pasidalinkite gerąja praktika ir būkite pastebėti Europos mastu: https://road-safety-charter.ec.europa.eu/