Motociklas yra ne tik patogi transporto priemonė susisiekimui, bet ir geras emocijas suteikiantis laisvalaikio praleidimo būdas. Tačiau eismo saugumo ekspertai atkreipia dėmesį jog motociklininkai yra ypač pažeidžiami keliuose. Nors motociklai sudaro tik nedidelę dalį keliuose esančių transporto priemonių, motociklininkų eismo įvykiai dažnai baigiasi nelaimėmis. 2022 metais Europos Sąjungoje įvyko 3,361 motociklininkų eismo įvykiai, kurių metu žuvo:
- 1,442 asmenys dėl susidūrimų su automobiliais,
- 1,280 asmenų, kai nebuvo kitų transporto priemonių,
- 1,301 asmuo, žuvęs miesto keliuose.
Nors nuo 2011 iki 2022 m. eismo įvykių skaičius sumažėjo 20,8%, šie skaičiai vis dar parodo nuolatines pavojų motociklininkams problemas.
Eismo vykių statistika Europos sąjungos šalyse
Apžvelgus motociklų eismo įvykius ES, matoma, kad jie dažniausiai įvyksta pietinėse šalyse. Pavyzdžiui, Graikijoje 2021 m. iš 624 žuvusiųjų 235 buvo motociklų bei mopedų vairuotojai, tai yra didžiausia eismo dalyvių kategorija (po automobilių vairuotojų, kurie sudaro 226 žuvusiųjų). Geros oro sąlygos lemia, kad motociklai ir mopedai yra populiaresni šiose šalyse nei kitose Europos šalyse. Europos regiono mokslo asociacijos (ESRA) parengta apklausa rodo, kad 21% suaugusių italų ir 23% suaugusių graikų 2018 m. naudojo transporto priemonę varomą dviem ratais. Tai yra beveik du kartus daugiau, nei kitose ES šalyse, kur 13% dalyvavusių apklausoje nurodė jog naudojasi motociklais ir mopedais.
Dažniau nukenčia vyrai
Dauguma motociklininkų, kurie patenka į eismo įvykius, yra vyrai – apie 93%. Šis rodiklis yra aukštesnis nei visų eismo įvykių vidurkis ES, kuris yra 77%. Dažniausiai motociklų avarijose nukentėjusiųjų amžius yra nuo 25 iki 64 metų, tačiau didžiausia nukentėjusiųjų grupė yra iki 30 metų amžiaus. Šis rodiklis skiriasi nuo kitų eismo dalyvių grupių, pavyzdžiui, pėsčiųjų ir dviratininkų, kurių mirties atvejų skaičius didėja su amžiumi. Tačiau ir tarp vyresnių motociklininkų, kurie yra vyresni nei 64 metų, nelaimių skaičius ES padidėjo – nuo 3% 2011 m. iki 7% 2020 m. Vyresni motociklininkai yra labiau pažeidžiami, nes su amžiumi jiems sunkiau atsigauti po avarijų.
Lietuvoje šiais metais eismo įvykiuose žuvo 7 motociklų ir 1 mopedo vairuotojas, 185 motociklų ir 56 mopedų vairuotojai sužeisti (2023 metais, per tą patį laikotarpį, žuvusiųjų šios grupės eismo dalyvių buvo 11, sužeistų – 193).
Pavojingos vietos
Dauguma mirtinų eismo įvykių įvyksta posūkiuose ir sankryžose. Posūkiuose dažniausiai įvyksta avarijos, kai vairuotojas išvažiuoja iš eismo juostos arba būdamas per arti ašinės kelio linijos susiduria su priešinga kryptimi atvažiuojančia transporto priemone. Šios avarijos dažnai atsiranda dėl didelio greičio, nesuderinamo su vairavimo įgūdžiais. Taip pat eismo įvykio priežastį gali nulemti ir nenumatytos kelio sąlygos, tokios kaip: purvas, alyvos dėmės ar žvyras, ribotas matomumas, duobės, medžiai ir apsauginiai atitvarai be apsaugos nuo nuvirtimo. Sankryžose avarijos dažnai įvyksta, kai kiti vairuotojai nepastebi motociklininkų ir nesuteikia jiems pirmumo, kai to reikia.
Daugiau nei 90 % žuvusiųjų avarijose, kaltininkais yra patys motociklininkai. Šios avarijos dažniau įvyksta dieną ir savaitgaliais. Žuvusių motociklininkų skaičius labai skiriasi sezoniškai – didžiausias skaičius yra nuo birželio iki rugsėjo ir mažėja žiemos mėnesiais. Vasarą, kiekvieną mėnesį, motociklininkų keliuose žūsta beveik šešis kartus daugiau, palyginti su sausio mėn. 92 % avarijų įvyksta sausuose keliuose.
Saugumo priemonių naujovės
Motociklų pramonė jau sukūrė daug priemonių, siekiant išvengti avarijų, tokių kaip: dieniniai žibintai, elektroniniai vairo stabilizatoriai, šoninio vaizdo ir aklųjų zonų aptikimo sistemos. “Connected Motorcycle Consortium” (BMW Motorrad, Honda ir Yamaha) dirba, kad motociklininkai būtų įtraukti į transporto priemonių komunikaciją (C-ITS – Cooperative Intelligent Transport Systems). Šiuo metu jie diegia funkcijas 30-ai atvejų, tokių kaip: įspėjimai apie akląsias zonas, kelio darbus, sustojusias transporto priemones, avarines transporto priemones, nepalankias oro sąlygas ir priekyje esančias kliūtis. Šį novatorišką projektą galite pamatyti vaizdo įraše:
Nemokamas vebinaras
Siekiant didinti motociklininkų eismo saugumą keliuose, Europos saugių kelių chartija (ERSC) artimiausiais mėnesiais skirs didesnį dėmesį šiems eismo dalyviams, siekdama skleisti žinias ir kurti saugesnę aplinką visiems. Rugsėjo mėnesį ERSC organizavo nemokamą vebinaras „Motociklų saugumo didinimas“ 2024 m. Video įrašą galite peržiūrėti čia:
Europos saugių kelių chartija yra didžiausia organizacija vienijanti virš 4000 narių visose Europos sąjungos šalyse. ERSC vizija nuo 2020 m. iki 2030 m. 50 % sumažinti mirčių ir sunkių sužalojimų skaičių, o iki 2050 m. pasiekti tikslą – 0 žuvusiųjų keliuose. Organizacija kiekvienais metais organizuoja nemokamus seminarus saugumo tema, apdovanojimus už geriausias saugaus eismo iniciatyvas ir inovacijas, platformoje taip pat galima rasti kitų šalių gerąsias praktikas, bei pasidalinti savosiomis. Prie organizacijos gali prisijungti visi, kuriems aktuali saugaus eismo tema.
Parengta pagal Europos saugių kelių chartijos (ERSC) informaciją.
Kviečiame tapti ERSC nariais. Tai galite padaryti ČIA